Boeing Starliner test uçuşu fırlatmadan önce yine ertelendi
CAPE CANAVERAL, Florida – Boeing’in Starliner uzay aracının Uluslararası Uzay İstasyonuna (UUİ) yapacağı ilk mürettebatlı test uçuşu, görevin bilgisayar sistemleri tarafından tetiklenen otomatik bir durdurma nedeniyle planlanan kalkışından sadece birkaç dakika önce ertelendi. Fırlatma başlangıçta bugün için ayarlanmıştı, ancak geri sayımın sadece birkaç dakika kala durdurulması, halihazırda çok sayıda aksaklıkla karşı karşıya kalan ve merakla beklenen görev için bir başka gecikmeye işaret ediyor.
Bir sonraki uygun fırlatma aralığı Pazar günü yerel saatle yaklaşık öğlen olacak ve bunu 5 Haziran ve 6 Haziran’daki fırsatlar izleyecek. Boeing Başkan Yardımcısı Mark Nappi, ekibin bir sonraki fırlatma fırsatını hedeflemeye hazır olduğunu ifade etti. NASA’nın ticari mürettebat programının yöneticisi Steve Stich ise hayal kırıklığını kabul etmekle birlikte bu tür gecikmelerin uzay uçuşlarının bir parçası olduğunu hatırlattı.
Bugünkü ertelemeye neden olan sorun, Atlas V roketinin fırlatma rampasında bulunan ve son fırlatma sırasını koordine etmekten sorumlu olan bilgisayarlarla ilgiliydi. Ancak Starliner kapsülünün durumunun iyi olduğu yetkililer tarafından bildirildi. United Launch Alliance (ULA) CEO’su Tory Bruno, sorunun bir donanım sorunu ya da otomatik sistemleri kontrol eden bilgisayarlar arasındaki bir ağ iletişim aksaklığı olabileceğini belirtti. Teknisyenler sorunu teşhis etmek için çalışıyorlar ve bu da yeni bir fırlatma zaman çizelgesinin bu gece gibi erken bir tarihte belirlenmesine yol açabilir.
Mürettebatlı yolculuk, şu anda SpaceX’in hakimiyetinde olan NASA işinden daha büyük bir pay almaya çalışan Boeing için kritik önem taşıyor. Boeing ve Lockheed Martin’in ortak girişimi olan ULA tarafından sağlanan Atlas V roketinin üzerine tüneyen Starliner, NASA’nın Kennedy Uzay Merkezi’nden kalkış için hazırdı.
NASA astronotları Barry “Butch” Wilmore ve Sunita “Suni” Williams fırlatma iptal edilmeden önce saatlerce uzay aracında kaldılar. Kapsülden güvenli bir şekilde çıkarıldılar ve başka bir denemeyi beklemek üzere karantinaya geri döndüler. Bu gecikme, 6 Mayıs’ta arızalı bir basınç valfi nedeniyle geri sayımın durdurulmasını ve Starliner’ın kendisindeki mühendislik sorunlarından kaynaklanan ve o zamandan bu yana çözülen diğer gecikmeleri takip ediyor.
Boeing, programın birkaç yıl gerisinde kalan ve 1,5 milyar doların üzerinde maliyet aşımına neden olan Starliner programında başarılı olmak için baskı altında. Bu arada SpaceX, ISS’ye güvenilir bir astronot taşıyıcısı olarak kendini kanıtlamıştır. NASA, Starliner’ı istasyona, Ay’a ve Artemis programı kapsamında potansiyel olarak Mars’a yapılacak görevleri destekleyebilecek filosuna hayati bir katkı olarak görüyor.
Starliner’ın fırlatıldıktan sonra 24 saatlik bir yolculuğun ardından ISS’ye kenetlenmesi bekleniyor. Astronotların uzay istasyonunda yaklaşık bir hafta geçirdikten sonra paraşüt ve hava yastığı destekli bir inişle ABD’nin Güneybatı Çölüne Dünya’ya dönmeleri planlanıyor ki bu da mürettebatlı NASA görevleri için bir ilk olacak.
Boeing’in Starliner için NASA ile 2014 yılında yaptığı 4,2 milyar dolar değerindeki sözleşme o zamandan bu yana yaklaşık 4,5 milyar dolara yükseldi. Ticari uçak üretim faaliyetlerinde zorluklarla karşılaşan şirket, havacılık ve uzay endüstrisindeki konumunu güçlendirmek için başarılı bir test uçuşu yapmaya istekli.
Reuters bu makaleye katkıda bulunmuştur.
Bu makale yapay zekanın desteğiyle oluşturulmuş, çevrilmiş ve bir editör tarafından incelenmiştir. Daha fazla bilgi için Şart ve Koşullar bölümümüze bakın.